FANDOM

Zimorodek
Zimorodek
Alcedo atthis
Gromada ptaki
Rząd kraskowe
Rodzina zimorodkowate
Długość ciała 17 cm
Ciężar 30-55 g
Rozpiętość skrzydeł 26 cm
Liczba młodych 6-8 jaj
Pokarm niewielkie ryby i bezkręgowce (zwłaszcza owady)

WyglądEdytuj

Zimorodek ma jaskrawe, oryginalne upierzenie charakterystyczne dla egzotycznych ptaków. Jego grzbiet jest szfirowy, gardło i policzki białe, spodnia część ciała - pomarańczowa. Ma dość duży, mocny dziób, długości takiej, jak cała głowa, która służy mu zarówno do zdobywania pokarmu, jak i kopania w urwistym brzegu tunelu prowadzącego do gniazda.

WystępowanieEdytuj

Jego domośny i wysoki gwizd słychać w północnej Afryce, Azji oraz południowej i środkowej Europie. Występuje na terenie całej Polski, z wyjątkiem wysokich gór. Niestety jest coraz rzadszy.

RozmnażanieEdytuj

W nabrzeżnej skarpie znajduje się wyścielane wyplówkami, czyli niestrawionymi resztkami pokarmu, gniazdo. Prowadzi do niego metrowy, kolisty tunel, przez który nie przedostają się drapieżniki. Między kwietniem a lipcem, raz lub dwukrotnie, samica składa jaja. Po ok. 20 dniach wysiadywania przez oboje rodziców wylęgają się młode. Pisklęta są bardzo żarłoczne i już po 25 dniach wylatują z gniazda.

ŻycieEdytuj

Zimorodek nie migruje. Zimuje nad niezamarzniętymi zbiornikami wodnymi lub przemieszcza się w południowe części areału lęgowego. Na swoje siedziska wybiera czyste, śródlądowe zbiorniki mające urwiste, zarośnięte brzegi. Nieruchomo oczekuje na swoją zdobycz na zwisających gałęziach, które nisko pochylają się nad taflą wody. Gdy tylko wypatrzy ofiarę, nurkuje i chwyta ją swoim mocnym dziobem. Przed połknięciem obraca zdobycz. Gdy ta chce mu się wymknąć, ogłusza ją uderzeniami o gałąź lub ziemię.

ZagrożeniaEdytuj

Do podstawowych przyczyn spadku liczebności zimorodka należą: zanieczyszczenia wód (co wpływa na spadek liczebności pożywienia, ponadto mięso ryb zawiera toksyczne związki), regulacja koryt rzek (wycinka drzew i krzewów porastających zbocza oznacza zanik siedlisk) oraz mroźne zimy.

CiekawoskiEdytuj

  • Niegdyś zimorodki nazywano "ziemorodkami", gdyż ich lęg odbywa się w ziemi.
  • Gniazdo ptaka może być umiejscowione nawet w odległości 1 km od wody. 
  • Małe zimorodki ustawiają się w "kolejce" po pokarm przyniesiony przez rodziców do gniazda. Po otrzymaniu pożywienia pisklę przechodzi na koniec kolejki i czeka na następną porcję.
  • Sporadycznie w Polsce pojawia się kuzyn naszego zimorodka - zimorodek srokaty (rybaczek strokaty) przylatujący z Afryki i Azji.
  • Zimorodek przegania wszystkich rywali ze swojego terytorium. Zimą broni swojego odcinka strumienia o długości 1-5 km nawed przed własnym partnerem.

ŹródłaEdytuj

  • Książka - Zwierzęta Chronione w Polsce - Wydawnictwo: IBIS
    Zwierzeta-chronione-w-polsce-6

    Zwierzęta Chronione w Polsce