FANDOM

Wilk
Wilk 2
Canis lupus
Gromada ssaki
Rząd drapieżne
Rodzina psowate
Długość ciała do 140 cm
Długość ogona 30-50 cm
Ciężar do 60 kg
Liczba młodych 4-7
Pokarm gryzonie, zające, borsuki, ptaki, bezkręgowce, zwierzęta kopytne (jelenie, sarny, dziki, łosie, daniele), padlina

WyglądEdytuj

Wilk jest płochliwym drapieżnikiem, który unika obecności ludzi. Może zaatakować człowieka, choć takie przypadki zdarają się sporadycznie. Wyglądem przypomina owczarka azackiego, ale ma od niego dłuższy tłów, a także wyższą i węższą klatkę piersiową. Jego masywna głowa odsadza się szerokim czołem, skośnie osadzonymi oczami i zaokrąglonymi 5-centymetrowymi uszami. Pysk jest długi i tępo zakończony. Długie kończyny mają łokcie skierowane do zewnątrz.Na człym ciele znajdują się gruczoły zapachowe. Ogon jest ciemniej ubarwiony od reszty ciała. Umaszczenie jest zróżnicowane (różne odcienie szarości, brązu), jednak zawsze ciemniejsze na grzbiecie.

WystępowanieEdytuj

Zamieszkuje Europę Północną, Amerykę Północną i Azję. W Polsce żyje w województwie podkarpackim, małopolskim, podlaskim; sporadycznie też na terenie innych województw.

RozmnażanieEdytuj

Ruja występują w lutym lub w marcu. Samica rodzi młode po 60-65 dniach ciąży. W tym celu wybiera dobrze osłonięte miejsca (np. nory, wykroty). Młode są ślepe. Oczy otwierają dopiero po 12-15 dniach. Matka cały czas karmi je mlekiem, a pożywienie dostarcza jej samiec. Po pewnym czasie szczenięta karmione są już przez całe stado. W trakcie zabaw ustalają hierarchię. Polować zaczynają z rodzicami zaraz po zmianie uzębienia. Dojrzałość płciową uzyskują w drugim roku życia. Część z nich odchodzi wtedy ze stadalub zostaje wypędzona przez osobnika "alfa" (najsilniejszego w stadzie).

ŻycieEdytuj

Wilki zamieszkują niedostępne lasy, tereny bagienne i góry. Żyją w grupach zwanych wachatami. Watacha jest najbardziej zorganizowanym układem rodzinnym wśród zwierząt. Na jej czele stoi najsilniejsza para "alfa" (samica-wadera i samiec-basior). Jedynie te zwierzęta mogą się rozmnażać. Pozostałe osobniki są z nimi spokrewnione. Każdy osobnik w stadzie ma ściśle określone miejsce w hierarchii. Zwiadowcy szukają zdobyczy i wskazyją miejsce jej przebywania innym wilkom. Naganiacze płoszą obserwowane stado. Część osobników ściga  zwierzynę i doprowadza ją do pozostałych członków watachy, którzy atakują zmęczoną już zdobycz. Takie grupowe polowanie jest skuteczniejsze niż w pojedynkę. Podczas polowań część osobników opiekuje się młodymi.

ZagrożeniaEdytuj

Do spadku liczebności wilków najbardziej przyczynił się człowiek. Do największych zagrożeń należą; wycinanie lasów (co powoduje zmniejszenie rewirów łowieckich), niepokojenie wilków w czasie rozrodu oraz kłusownictwo. Trzeba też wspomnieć, że śmiertelność w pierwszym roku życia małych wilków wynosi 50-85%.

CiekawostkiEdytuj

  • Wilk żyje 12-16 lat na wolności, w niewoli zaś do 20 lat.
  • W 1998 r. po raz pierwszy wprowadzono prawną ochronę wilka na terenie całej Polski.
  • Obecnie na terenie naszego kraju żyje ok. 600 wilków.
  • Osobnik "beta" zajmuje miejsce w stadzie zaraz po parze "alfa".
  • Osobnik "omega" w hierarchii stoi na końcu grupy i często jest przez nią atakowany.
  • Watacha zajmuje teren 100-300 km2 (wielkość zależy od obfitości pożywienia).
  • W ciągu doby zwierzę to potrafi przemierzyć 40-70 km lasu (w wyjatkowych przypadkach nawet do 160 km).
  • Wilk przez krótki czas (ok. 5 min) może biec z prędkością nawet do 60 km/h, zwykle jest to jednak ok. 8 km/h.
  • Porusza się truchtem watacha pozostawia jeden ślad - osobniki idą za sobą trop w trop; zwie się to sznurowaniem.
  • Wilk musi każdego dnia jeść 3-5 kg mięsa (z kośćmi i skórą).

ŹródłaEdytuj

  • Książka - Zwierzęta Chronione w Polsce - Wydawnictwo: IBIS

GaleriaEdytuj